Nyjægerkursus i Kragejagt

Kragejagt-Overskrift

Ringsted og Omegns Jagtforening indbyder til Nyjæger-kursus i jagt og regulering af krager.

Selve kurset består af en teoretisk og en praktisk del.
Teoretisk del:  Lørdag den 25. marts 2017 – kl. 15.00 til 17.30 – i Foreningshuset, Tolstrupvej 23, Ringsted  –
Praktisk del:    Søndag den 26. marts 2017 – kl. 05.00 til 11.00 –  Regulering i praksis (sted oplyses under teorikurset)
Kurset er gratis for alle nyjægere der er medlem af Danmarks Jægerforbund. Andre interesserede kan deltage efter aftale. Er du ikke medlem af Danmarks Jægerforbund koster det kr. 100,- at deltage.
Bemærk at man skal være 18 år eller derover for at deltage på selve reguleringen.
Ungjægere under 18 år, er velkomne til at deltage på den teoretiske del af kurset.
Tilmelding til Henrik Vestergaard Stagepå mail henriknyjaeger@gmail.com eller tlf. 20 76 49 90 senest 22. marts 2017

TEORI – Lørdag den 25. marts 2017 – kl. 15:00 – 17:30:

Kom og hør Hans-Jørgen Kirstein, en af Danmarks erfarne kragejægere, når han øser ud af sin store erfaring i jagt og regulering af krager.
Du kan læse mere om Hans-Jørgen på hans hjemmeside www.kragejagt.dk
Der tages udgangspunkt i praktik således, at der gennem dialog drøftes opsætning af skjul, lokkefugle, krageugle, kragekald og meget mere.
En stor del af kurset foregår udendørs, så husk praktisk påklædning.
Emner der gennemgås på kurset:
  • Lidt om kragen som jagtobjekt og hvilke kald kragen har.
  • Vind og vejr
  • Anlæg af foderplads
  • Alternative lokkemidler
  • Skjul (hvad er et godt skjul?) Faste/mobile, placering, opbygning m.m.
  • Lokkekrager (opstilling, valg af fugle, vind m.m.)
  • Krageugle (model, placering, fif.)
  • ? Undervisning i brug af kragekald
Medbring gerne dit eget kragekald eller andet udstyr på teoridagen. På den måde kan vi få en snak om de mange kald og muligheder der er.
Hans-Jørgen medbringer kragekald og andet udstyr, som kan købes på dagen.

REGULERING I PRAKSIS – Søndag den 26. marts 2017 kl. 05:00 – 11:00

Der afholdes fælles parole, hvor deltagerne inddeles i hold af 1 – 2 personer.
Hvert hold får tildelt en plads til regulering. Der vil være mulighed for at låne lokkere etc. Men du er også velkommen til selv at medbringe lokkere og andet grej hvis du ønsker det.
Reguleringen slutter med fælles parade kl. 10.00 og herefter spiser vi fælles morgenmad.
HUSK gyldigt jagttegn og medbring 20.- kr til sweepstake.
Vel mødt

Læs fortællingen fra sidste års Kragejagt  og se filmen herunder: