Riffelskydning for Nyjægere – indlæg 2

I foråret 2014 fik jeg mit jagttegn. Det var egentlig en gammel idé helt tilbage fra mine drengeår, som nu endelig blev til noget. Det var lidt af en tilfældighed som fik mig i gang: Min hustru fik nemlig jagttegn sammen med en veninde året før, og drømmen om en jagttur på spændende destinationer, dukkede op igen. Og nu stod jeg så med mit jagttegn – og hvad så? Jeg måtte jo ikke rigtig noget endnu. De nye regler krævede at jeg skulle aflægge en haglskydeprøve, og kravet var at man rent faktisk kunne ramme. Jeg har altid godt kunne lide at skyde, så kravet skræmte mig ikke, men træning ville være nødvendigt. Så jeg skulle altså skaffe mig et haglgevær, men jeg ville jo på den anden side ikke ofre for meget, når jeg nu ikke vidste om jeg kunne bestå! At låne sig frem var muligheden, men desværre ville almindelig travlhed hjemme og på jobbet at jeg ikke kom i gang. Først i foråret 2015 fik jeg taget mig sammen. Mødte op på skydebanen og fik knaldet de første duer ned, og det går udmærket, jeg har dog stadig lidt problemer med venstre-duerne. Prøven aflægger jeg nu i efteråret. Men jeg skal også gerne have riffeltegnet?, hvor skal jeg så gå hen? Man er ikke rigtig færdig og flyveklar, når jagttegnet er i hus. Her mangler jeg at jagtklubberne holder os ny-jæger lidt mere i hånd eller måske mere i ørene. Måske har min klub tilbuddet, så har jeg bare ikke hørt efter. Men jeg synes at der er et tomrum efter jagtprøven, som klubberne kan gabe over, og bruge til at få/holde på nye medlemmer. Lad kurset fortsætte direkte med fælles skydetræning med haglgevær og riffel, så den nye jæger ikke bliver sluppet, før han faktisk kan gå på sin første jagt.

Jeg har heldigvis venner som er inkarnerede jægere, som kan hjælpe mig på rette vej: De fortalte om et kursus i Vigersted Skydeklub. Her ville der være mulighed for at skyde med riffel og få undervisning om swiess-hundes arbejde med at finde anskudte dyr.

Jeg mødte frem med min hustru, som også mangler riffeltegnet, og sammen med 18 andre ny-jægere fik vi en hyggelig og spændende formiddag. Kurset var arrangeret af Henrik, som selv er relativ ny jæger. Han havde fået erfarne riffelinstruktører til at møde op med mange forskellige rifler, så man kunne få lov at prøve alt fra et pust på skulderen til et slag med boldtræ. Det var en rigtig god oplevelse at mærke forskellen på riflerne og kalibre, og selvfølgelig at få skudt en masse. Dette kursus var lige det jeg savnede efter min jagtprøve. Nu kunne jeg få besked om hvor og hvornår jeg kunne øve, og jeg fik prøvet lidt af, så jeg kunne få en fornemmelse af, hvad jeg skulle gå efter, når jeg skal anskaffe mig en riffel. Jeg kunne have ønsket, at man lavede et sådan kursus også med haglgevær i direkte forlængelse af jagttegnet.

Men vi var ikke færdige med jagtsnak. Sweiss-hundeføre Per Ryberg fortalte spændende om arbejdet med sine hunde. Særligt hans indledning, som handlede om jægerens indstilling til jagten, og hvordan jægeren bør optræde både ved det gode skud og ved anskydningen, var en god lære til både os nye, men sikkert også til mange erfarne jægere. Per fortalte meget konkret om de pligter, man har som jæger, når man vælger at slå et dyr ihjel. For mig, som aldrig har stået på en jagt, var det lige til at tage i lommen og bruge på min jagt. Så det bliver ikke mig, som forvirrer sweiss-hunden, den dag jeg for brug hundens hjælp. Per viste os hvordan han og hunden gik frem skridt for skridt i afsøgningen. Det er altid en fornøjelse at se et godt stykke håndværk, hunden gjorde sit arbejde, men vi fik også set, hvor svært et arbejde det er, særligt hvis jægeren ikke gør sit til at sporet ikke bliver ødelagt.

En stor tak til Henrik og nyjægergruppen i ringsted og omegns jagtforening som arrangør af kurset. Jeg håber at det kan være jagtklubberne til inspiration at lave lignende kurser. Kald dem bare ”Holde-i-hånd”-kurser. For os, der ikke kender jagtmiljøet, har brug for at blive holdt til ilden lige efter jagttegnet, så vi får taget skydeprøverne og får mest mulig praktisk viden, som gør at vi klare os lidt bedre på den første jagt.