Trofæaften 20.4.17 – referat

Trofæaften slide 2017

TROFÆAFTEN i Foreningshuset

Torsdag den 20. april 2017 afholdte riffeludvalget årets Trofæaften i foreningshuset. Ca. 44 personer, 28 trofæer, 10 jagthorn, 2 store højttalere og lidt IT-udstyr fyldte godt i foreningshuset.
Opskriften er den samme hvert år. Trofæerne fra det foregående år skal kåres, og derfor var det trofæer fra 2016 der var i spil.
Der blev indskrevet 13 danske trofæer, 4 udenlandske bukketrofæer og 10 udenlandske øvrige.
Alle trofæerne var flotte på hver deres måde, og alle repræsenterer de en spændende jagtoplevelse. Da de afgivne stemmer var talt op blev resultatet således:
Årets danske trofæ 2016 blev med 17 stemmer vundet af Jørgen G. Mortensen. Jørgen havde skudt den flotte buk i Ganneskov ved Faxe.
Årets udenlandske buk 2016 blev med 15 stemmer vundet af Kurt Greve. Kurt fortæller om sit trofæ, at bukken er skudt i Gubin i Polen – et område der ligger tæt ved den tyske grænse.
Årets udenlandske trofæ øvrige 2016 blev vundet af Finn Byrnak, som fik 16 stemmer. Hans meget flotte trofæ – en stor kronhjort – er skudt på et statsrevir nær byen Lubarna i Letland. Trofæet er opmålt til 195 point.
Årets foredragsholder var Jacob Kamman som fortalte om hvad jagt betyder for ham, om etik og moral og om den til tider dårlige tone som ofte kommer til udtryk på de sociale medier.
Jacob havde været med sin far på jagt siden han var ganske lille, og er på den måde blevet flasket op med interessen for naturen og jagt. Jacob er en god og humoristisk fortæller, som krydrede fortællingen med billeder fra mange forskellige typer jagt. Han viste bl.a. en film fra en jagtrejse til Estland og efter pausen viste han sin spændende film fra en jagtrejse til Kirgisistan, hvor han skulle jage sit drømmetrofæ Ibex. Der var slet ingen tvivl om at det havde været en hård tur – både naturmæssigt og følelsesmæssigt. En meget spændende film og fortælling.
Aftenen sluttede af med kåringen af årets trofæer, hvor jagtforeningens dygtige jagthornsblæsere igen stillede op og blæste en hyldest til  hver enkelt trofævinder.
Som lidt økonomisk støtte til arrangementet blev der i aftenens løb solgt kinesisk lotteri, hvor de fine gevinster delvis  var sponsoreret af Hubertushuset og delvis af jagtforeningen.